• Wielozawór – kontroluje wlot i wylot LPG ze zbiornika. Jest także odpowiedzialny za uniemożliwienie zatankowania większej ilości niż 80% objętości butli. Wyposażony we wskaźnik poziomu gazu w butli.
  • Zbiornik – umieszczany najczęściej w bagażniku. Dostępny w formie walca lub też o kształcie toroidalnym – umieszczany zamiast koła zapasowego.
  • Emulator – układ elektroniczny wyłączający działanie aparatów wtryskowych w trakcie zasilania silnika gazem.
  • Zawór LPG – odpowiedzialny za wstrzymanie przepływu gazu w trakcie zasilania silnika benzyną. Zawiera własny, wymienny filtr eliminujący obecne w gazie zanieczyszczenia.
  • Mikser – element instalacji odpowiedzialny za tworzenie odpowiedniej mieszanki LPG i powietrza.
  • Regulator – sterowany elektronicznie zawór odpowiedzialny za zmianę paliwa zasilającego w danej chwili silnik samochodu.
  • Parownik – element instalacji odpowiedzialny za zmianę stanu skupienia LPG – z ciekłego na lotny.

 

Paliwo LPG w samochodowych instalacjach gazowych magazynowane jest w specjalnych stalowych zbiornikach (najczęściej w kształcie cylindra lub torusa). Zbiornik wyposażony jest w osprzęt (zwykle wielozawór), zapewniający napełnianie i pobór fazy płynnej gazu oraz bezpieczne działanie urządzenia. W każdej instalacji występują przynajmniej dwa elektrozawory odcinające dopływ gazu (w tym jeden na wielozaworze). Gdy silnik nie pracuje lub pracuje na zasilaniu benzynowym, wszystkie one są zamknięte.

Do wyboru paliwa zasilającego silnik służy przełącznik w kabinie kierowcy. To na jego sygnał następuje otwarcie elektrozaworów gazowych i jednoczesne odcięcie dawkowania benzyny. Po otwarciu elektrozaworu na wielozaworze zbiornika, wskutek panującego w zbiorniku ciśnienia, gaz w stanie płynnym przepływa miedzianym przewodem wysokociśnieniowym do drugiego zaworu z filtrem, a następnie do reduktora-parownika, gdzie na skutek podgrzania (płynem z układu chłodzenia) odparowuje, przechodząc w stan lotny, Gaz w fazie lotnej przepływa dalej przez przewody gazowe i urządzenie dawkujące do kolektora ssącego i dalej, aż do cylindrów silnika.

 

  • Wielozawór – kontroluje wlot i wylot LPG ze zbiornika. Jest także odpowiedzialny za uniemożliwienie zatankowania większej ilości niż 80% objętości butli. Wyposażony we wskaźnik poziomu gazu w butli.
  • Zbiornik – umieszczany najczęściej w bagażniku. Dostępny w formie walca lub też o kształcie toroidalnym – umieszczany zamiast koła zapasowego.
  • Emulator – układ elektroniczny wyłączający działanie aparatów wtryskowych w trakcie zasilania silnika gazem.
  • Parownik – element instalacji odpowiedzialny za zmianę stanu skupienia LPG – z ciekłego na lotny.

W nowoczesnym silniku z wielopunktowym wtryskiem benzyny sterowanie ilością wtryskiwanego paliwa oraz dokładne wyznaczenie początku otwarcia wtryskiwacza, w zależności od fazy otwarcia zaworu ssącego, następuje oddzielnie dla każdego cylindra.

Obecnie produkowane samochody zasilane są takim sekwencyjnym wtryskiem oraz wyposażone w oceniający na bieżąco proces przygotowania i spalania mieszanki paliwowej – system diagnostyki pokładowej EOBD. Przy adaptacji na zasilanie gazem auta te wymagają urządzeń działających na podobnej zasadzie.

Sekwencyjny wtrysk gazu jest urządzeniem najlepiej nadającym się do zasilania, bowiem podanie go do silnika odbywa się przez elektrycznie sterowane wtryskiwacze, zamontowane w pobliżu wtryskiwaczy benzyny, a dawka gazu jest ustalana na podstawie sygnału, pobranego z wtryskiwacza benzyny oddzielnie dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia osiągi eksploatacyjne (przyspieszenie, dynamika, prędkość maksymalna) prawie takie same jak przy zasilaniu benzyną oraz kompatybilność z EOBD i z pełną diagnostyką pojazdu. Dzięki ECU następuje samoczynne przejście na zasilanie gazem po nagrzaniu silnika i automatyczny powrót na benzynę w przypadku wyczerpania się propanu-butanu. Na przełączniku wyświetla się poziom zawartości butli. Ten typ instalacji, szczególnie powinno się montować w samochodach wyposażonych w: OBD i EOBD, kolektory ssące o zmiennej geometrii lub wykonane z tworzyw sztucznych, silniki o dużej pojemności i mocy, a także w autach, gdzie tradycyjne urządzenia nie funkcjonują prawidłowo. Nie można ich tylko montować w silnikach Wankla.

 

Elementy charakteryzujące system:

  • Nie ma zauważalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.
  • Nie ma  znacznych straty mocy ani różnicy w elastyczności pojazdu.
  • Przyśpieszenie na zasilaniu gazowym jest identyczne jak na benzynowym.
  • Samochód nie wymaga dodatkowej opieki ani regulacji.
  • Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym, czego nie można wykluczyć w układach z zastosowaniem parownika.

Zenit PRO 

 Nowoczesny sterownik z kategorii PREMIUM dedykowany do samochodów 4,6,8 cylindrowych. Wykonany został z najwyższej jakości komponentów, a hermetyczna obudowa spełnia najwyższe normy szczelności.

Gwarancja na sterownik ZENIT PRO wynosi 5 lat!

Zalety sterownika ZENIT PRO:

  • najnowszej generacji japoński procesor dedykowany do zastosowań motoryzacyjnych (certyfikat Automotive AEC-Q100) pozwala na realizowanie najskuteczniejszych strategii dawkowania gazu,
  • hermetyczna obudowa oraz 48-pinowe złącze dedykowane do rozwiązań OEM to wieloletnia, bezproblemowa eksploatacja.

Zenit PRO posiada następujące funkcje:

  • wsparcie dla nowych technologii typu start&stop, valvetronic, multiair stosowanych przez producentów samochodów,
  • autoadaptacja na podsatawie map lub odczytów z OBD zapewniająca automatyczne korygowanie mieszanki w całym okresie eksploatacji samochodu,
  • rozbudowana diagnostyka z możliwością testowania elektrozaworów i wtryskiwaczy gazowych,
  • elastyczne sterowanie działaniem wtryskiwaczy gazowych i benzynowych umożliwiające płynne przełączanie między paliwami i wspomaganie działania instalacji gazowej w ekstremalnych sytuacjach dodatkową dawką benzyny.

Zestaw instalacji Zenit PRO 4 cyl zawiera:

  • Nowoczesny sterownik Zenit PRO
  • Wtryskiwacze HANA
  • Reduktor Alaska
  • Filtr z wkładem poliestrowym
  • Wielofunkcyjny przełącznik AGC
  • Elementy montażowe
  • Wiązka elektryczna

COMPACT

COMPACT jest innowacyjnym i zaawansowanym technologicznie sterownikiem. Mała i funkcjonalna obudowa sterownika pozwala na szybki montaż. COMPACT dedykowany jest do samochodów zasilanych benzyną z silnikiem 4-cylindrowym. Dzięki zintegrowanemu czujnikowi ciśnienia i podciśnienia, ograniczona została do minimum liczba wymaganych połączeń.

Bardzo ważną cechą sterownika COMPACT jest możliwość odczytu obrotów z wtryskiwaczy oraz regulacji czułości sygnału obrotowego. COMPACT to technologia, która daje komfort użytkowania. Dla wygody użytkowników zaprojektowano wielofunkcyjny, a jednocześnie łatwy w obsłudze przełącznik. Dodatkowy komfort jazdy zapewnia również zoptymalizowany system podgrzewania wtryskiwaczy.

Gwarancja na sterownik Compact wynosi 3 lata!

 Zestaw instalacji COMPACT zawiera:

  • Sterownik COMPACT 4 cyl
  • Reduktor Alaska
  • Wtryskiwacze Rail AGC
  • Filtr fazy lotnej nierozbieralny z wkładem poliestrowym
  • Przełącznik
  • Elementy montażowe

                                                                           

Zobacz film

Test Blue Box – Kuba Bielak.                                                                                            

Sposób projektowania elektroniki na przestrzeni czasu uległ znaczącym zmianom.

BLUE BOX to sterownik stworzony w duchu współczesnego podejścia projektowego. Jest produktem kategorii Premium zamkniętym w minimalistycznej obudowie.

BLUE BOX to nowoczesny sterownik do sekwencyjnych systemów zasilania gazem w fazie lotnej, dedykowany do silników 4-cylindrowych.

Gwarancja na sterownik BLUE BOX wynosi 5 lat!*

Elektronika:

  • sterownik BLUE BOX
  • wiązka elektryczna
  • MAP sensor
  • zintegrowany przełącznik

Elektronika BLUE BOX stanowi uniwersalną składową instalacji gazowej. W zależności od parametrów silnika dobierane są jej pozostałe komponenty.

Funkcjonalność:

  • czujnik ciśnienia gazu i MAP sensor zintegrowany z czujnikiem temperatury gazu w przepływie
  • przyjazne oprogramowanie do kalibracji konfiguracji systemu bazujące na dobrze znanych instalatorom systemach Compact i Zenit Pro
  • rozbudowana diagnostyka i wiele dodatkowych funkcji ułatwiających pracę instalatorom
  • nowy ergonomiczny przełącznik
 

 

 

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są coraz powszechniej wykorzystywane przez producentów samochodowych. ZENIT PRO DIRECT to sterownik powstały w odpowiedzi na dynamicznie zmieniający się rynek Automotive. To produkt spełniający wymagania nawet najbardziej wymagających użytkowników.


Zenit Pro Direct jest innowacyjnym systemem wtrysku gazu w fazie lotnej dedykowanym do silników 4-cylindrowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny.


Elektronika ZENIT PRO DIRECT stanowi uniwersalną składową instalacji gazowej. W zależności od parametrów silnika dobierane są jej pozostałe komponenty.


Funkcjonalność

  • możliwość podłączenia do systemu OBD
  • emulator ciśnienia paliwa
  • dedykowanej kompletacji opartej na najwyższej jakości komponentach
  • płynna regulacja dawki benzyny w czasie pracy na gazie w zakresie od 5 do 10%.

Elektroniczna jednostka sterująca wyposażona jest standardowo możliwość podłączenia do systemu OBDII/EOBD i emulator ciśnienia paliwa .

VIALLE LiquidSI

To najbardziej zaawansowany technologicznie system do zasilania pojazdów gazem dostępny obecnie na rynku. Jest ona następcą instalacji ciekłego wtrysku gazu VIALLE LPi i późniejszej jej wersji VIALLE LPfi, które montowane są z powodzeniem od przeszło 14 lat. Na bazie tego doświadczenia zrodziła się koncepcja instalacji ciekłego wtrysku gazu, która nie będzie miała wad poprzednika, a dodatkowo będzie oferowana w przystępnej cenie. Montaż tego systemu jest możliwy prawie do każdego silnika benzynowego z wtryskiem pośrednim (włącznie z silnikami turbo czy spełniającymi normy czystości spalin Euro5). Jest to wyjątkowa i opatentowana technologia dzięki której gaz LPG jest wtryskiwany w postaci ciekłej do kolektora dolotowego silnika. Tam ogrzewając się, gaz ten zwiększa swą objętość co skutkuje lepszym wypełnieniem paliwem każdego z cylindrów, a co za tym idzie poprawą mocy silnika. System VIALLE LiquidSI jest w pełni kontrolowany przez oryginalną jednostkę sterującą silnikiem, dzięki czemu wszelkie parametry fabryczne zostały zachowane. Dodatkowo pojazd mniej zanieczyszcza środowisko.

   VIALLE LiquidSI przełamuje stereotypy dotyczące instalacji gazowych VIALLE tzn.: drogo i skomplikowanie. Po długim okresie badań i testów okazało się, że porównywalną jakość można uzyskać w niższej cenie, a co nie jest bez znaczenia montaż nie musi być bardziej skomplikowany ani czasochłonny niż przy innych instalacjach gazowych. Osiągnięto to dzięki m.in.:

– zastosowaniu standardowego zbiornika,

– prostym i intuicyjnym programowaniu krok po kroku – autoadaptacji.

Montaż tej instalacji gazowej jest możliwy do aut od 3 do 8 cylindrów i dowolnej mocy silnika.

    

VIALLE LiquidSI w porównaniu do instalacji sekwencynego wtrysku gazu w fazie lotnej:

– silnik nie traci mocy (a w niektórych momentach obrotowych nawet zyskuje),

– nie wymaga stosowania urządzeń lubryfikujących do aut które mogą mieć problemy z wypalaniem gniazd zaworowych (które i tak nie dają pewności bezpieczeństwa),

– jest prawie bezobsługowa, przegląd i wymiana filtra co 30 – 50 tys. km.

– nie ingeruje w układ chłodzenia auta (brak reduktora),

– nie jest wrażliwa na czynniki zewnętrzne tj.: wilgotność, temperatura, ciśnienie.

– tańsza w eksploatacji, szybki zwrot poniesionych kosztów montażu ( w porównaniu do IV gen.)

– nie wymaga rozgrzewania, praca na zasilaniu gazowym już po 10-120 sek.

 Zapraszamy do galerii

LPdi system bezpośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej. 

Holenderska firma VIALLE to bez wątpienia lider  wtrysk gazu w fazie ciekłej. System LPdi działa na zasadzie wtrysku benzyny gdzie paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Dzięki temu kultura pracy oraz parametry silnika zasilanego gazem zostały zachowane bez zmian.

Sercem systemu LPdi jest chroniony patentem moduł FSU (*moduł zmiany paliwa), który pozwala na płynne zmiany zasilania pomiędzy gazem a benzyną. Moduł ten kieruje wybrane paliwo do pompy wysokiego ciśnienia w silniku, która z kolei powoduje wzrost ciśnienia paliwa do ponad 100 bar tuż przed wprowadzeniem paliwa do komory spalania.

Wyjątkowym rozwiązaniem w systemie LPdi jest fakt, że rozruch auta następuje również na gazie. W każdej chwili kierowca ma możliwość wyboru rodzaju zasilania, naciskając przycisk zamontowany w kabinie. Silniki z wtryskiem bezpośrednim są stosowane przez większość producentów, takich jak: Audi, Alfa Romeo, Lancia VW, Skoda, Seat, BMW, Ford, Peugeot, Mercedes, Fiat, Toyota.

System LPdi wykorzystuje oryginalny układ zasilania. Ingerencja związana z montażem instalacji gazowej LPdi jest zatem minimalna. Wykorzystuje się w tym celu m.in.: pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze benzynowe, czujniki ciśnienia.

 

Zalety instalacji LPdi:

  • system może pracować stale na gazie (włącznie z uruchomieniem silnika). W odróżnieniu od innych systemów gazowych na rynku
  • sterowanie silnikiem jest w pełni kontrolowane przez oryginalny benzynowy komputer auta,
  • system nie jest wrażliwy na czynniki zewnętrzne takie jak: wilgotność, temperatura, ciśnienie,
  • redukcja wydatków na paliwo o ok. 50% 
  1. Poniższe warunki gwarancji są zgodne z Ustawą z dn. 27.07.2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
  2. Gwarantem jest Autoryzowany Warsztat Montażu montujący instalację.
  3. Podstawą do reklamacji jest ważna karta gwarancyjna.
  4. Gwarancja na gumowe elementy reduktora udzielana jest na 50 tys. km, a na pozostałe elementy instalacji – na 24 miesiące bez limitu kilometrów.( lub 5 lat w instalacji z serii ExclusivLine)
  • W przypadku wymiany elementu instalacji na nowy okres gwarancji na dany element biegnie na nowo.
  • W przypadku wystąpienia usterki i nie powiadomienia o niej Gwaranta w ciągu dwóch miesięcy, Użytkownik traci gwarancję.

 

  1. Warunkiem uzyskania gwarancji jest:
  • uzyskanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: „przystosowany do zasilania gazem” lub: „gaz” w ciągu 30 dni od daty montażu instalacji gazowej.
  • wykonanie bezpłatnego obowiązkowego przeglądu instalacji po przejechaniu 1000 km (±500 km).
  • wykonywanie przeglądów zgodnie z harmonogramem zamieszczonym w karcie gwarancyjnej.
  1. Instalacja gazowa podlega corocznemu obowiązkowemu przeglądowi na Stacji Kontroli Pojazdów.
  2. Wszystkie elementy instalacji spełniają wymagania techniczne określone odrębnymi przepisami homologacyjnymi i technicznymi (Dz. U. 44/95, Dz. U. 91/99, Dz. U. 74/2000).
  3. Gwarancja zapewnia bezpłatne usunięcie usterki instalacji gazowej w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia.
  4. Sposób naprawy ustala Gwarant.
  5. Gwarancja ulega przedłużeniu o czas naprawy, jeżeli trwa dłużej niż 3 dni.
  6. W przypadku braku możliwości naprawy wymianie podlega wadliwy element instalacji.
  7. Po wykonaniu trzech napraw wadliwego elementu podlega on wymianie na nowy. Nie dotyczy to regulacji i normalnych czynności obsługowych.
  8. Gwarancji nie podlegają:
  • Części i elementy uszkodzone mechanicznie.
  • Uszkodzenia spowodowane błędami w połączeniach (np. elektrycznych).
  • Części i elementy zamontowane niezgodnie ze wskazówkami producenta instalacji.
  • Uszkodzenia spowodowane złą jakością gazu.
  • Części i elementy zamontowane przez zakład nie posiadający uprawnień do montażu (homologacji).
  • Usterki i uszkodzenia spowodowane niewłaściwą regulacją silnika i niewłaściwą praca silnika na benzynie.
  • Usterki i uszkodzenia spowodowane niewłaściwą pracą innych układów silnika, instalacji elektrycznej, układu chłodzenia, sondy lambda itd.
  • Filtry gazu.
  • Regulacje instalacji gazowej.
  • Usterki i uszkodzenia spowodowane wybuchami w kolektorze ssącym.

Uwaga: Tylko instalacje gazowe z wtryskiem gazu zabezpieczają przed możliwością wybuchu mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym.

  1. Koszty regulacji i napraw instalacji spowodowane przyczynami opisanymi w pkt. 12 ponosi Użytkownik.
  2. Koszt dojazdu do Gwaranta ponosi Użytkownik.
  3. Dodatkowe warunki uzgodnione między Gwarantem a Klientem (tu możecie państwo ustalić dodatkowe warunki t.j przedłużenie gwarancji o kolejne 12 mies. )
  4. Pozostałe kwestie nie objęte niniejszą gwarancją regulują przepisy Kodeksu Cywilnego.
  5. W przypadku demontażu instalacji na życzenie Klienta, Klient ponosi koszt demontażu.
  6. Zmiana konfiguracji instalacji LPG jest możliwa za pisemną zgodą klienta.
  7. Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień Kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Silnik wysokoprężny z dodatkowym zasilaniem LPG

Gazo-Diesel działa na zasadzie typowej dla tego typu instalacji, czyli zastępuje olej napędowy w około 20% LPG do silnika, w którym zapłon nadal następuje samoczynnie. Jednocześnie pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na oba paliwa do około 5%

Bez modyfikacji silnika Największą zaletą tej instalacji gazowej jest to, że nie ma konieczności modyfikacji silnika dzięki czemu system jest uniwersalny i można go stosować we wszystkich rodzajach silników diesla, także nowoczesnych. Gazo-Diesel jest systemem mało „inwazyjnym” i ogranicza się jedynie do montażu reduktora (takiego samego, jak w instalacjach IV generacji do jednostek benzynowych), pojedynczego ( podwójnego ) wtryskiwacza gazu, filtra, czujnika MAP i sterownika oraz pobrania danych o prędkości obrotowej z alternatora lub pompy oleju.

Wzrost mocy i żywotności

Dzięki dodaniu gazu zwiększa się moc i moment obrotowy silnika. Wzrost mocy następuje poprzez pełne spalenie mieszanki ( ON+LPG ) w zakresie do 98%. Zostało to potwierdzone przez badania emisji spalin wykonane w certyfikowanej jednostce badawczej (Pracownia Badań Emisyjnych ITS Warszawa załącznik 1 Protokół 17/09)  Silnik o zapłonie samoczynnym spala mieszankę w zakresie od 70% do  około 80% w zależności od rodzaju zasilania paliwowego. W niektórych silnikach turbodoładowanych udaje się uzyskać moc nawet o 20 % większą niż moc znamionowa silnika. Dużym atutem zasilania Gazo-Diesla jest to, że silnik pracuje znacznie ciszej i jest bardziej elastyczny. Dzięki zmniejszeniu obciążenia układu paliwowego, zwiększa się żywotność podzespołów w układach zasilania diesla, szczególnie w systemach Common Rail, które pracują ze zmiennym ciśnieniem w zależności od obciążenia. Nad prawidłowym podaniem gazu, czuwa jednostka sterująca, oparta na nowoczesnych układach elektronicznych.

zenitprodiesel logo

Zenit PRO DIESEL to innowacyjna instalacja zaprojektowana przez doświadczonych techników. System oparty jest na jednoczesnym podawaniu średnio 80% ON i 20 % LPG – taka mieszanka wpływa na wydajniejsze spalanie ON. Dodatek gazu umożliwia prawie całkowite spalanie oleju napędowego, co w zwykłym silniku diesla jest praktycznie niemożliwe.

Zenit PRO DIESEL to idealne rozwiązanie dla samochodów ciężarowych, samochodów dostawczych, autobusów, ciągników, maszyn rolniczych i pojazdów specjalistycznych.

Centrala posiada:

  • Funkcje umożliwiajće zabezpieczenie silnika przed przekroczeniem bezpiecznych parametrów pracy
  • Emulatory ograniczające w sposób elastyczny ilość podawanego do silnika ON
  • Możliwość korzystania z różnych sygnałów pracy silnika w celu określenia właściwej dawki gazu
 

 

 

 

Zestaw Zenit PRO DIESEL zawiera:

  • Sterownik Zenit PRO DIESEL BUS typ MK-2012/12/2 lub Zenit PRO DIESEL TIR typ MK-2012/24/2
  • Reduktor Alaska
  • Wtryskiwacze HANA
  • Przełącznik AGC
  • Wiązka elektryczna BUS lub wiązka elektryczna TIR
  • Filtr fazy lotnej z wkładem poliestrowym
  • MAPsensor
  • Termopara EGT

Auto-Gaz Centrum Ekspert LPG Zenit PRO DIESEL

Oszczędność i ekologia

Oszczędności szacuje się nawet do 10 – 20% obniżenia kosztów eksploatacji pojazdu w odniesieniu do samego oleju napędowego. Dodatkowym atutem jest znacząca poprawa składu i ilości spalin co podnosi znacząco walory ekologiczne silników, w których zastosowano to rozwiązanie.

Przykład:
Dane użytkownika.

Pojazdy ciężarowe :
Dane użytkownika.

VOLVO FH 12

  • Zużycie oleju napędowego 39 li. ( średnie obciążenie) Podczas zasilania gazem  30 li. ON i 8 li. LPG

MAN TGA-2

  • Zużycie oleju napędowego 29 li. ( średnie obciążenie ) Podczas zasilania gazem  20 li. ON i 8 li. LPG        

 

 

Cena zestawu Solaris-Diesel
Pojazd do    3,5 t. od 4700,- zł.
Pojazd  3,5 t. do 12 t. od 6500,- zł. do 7500,-
Pojazdy powyżej 12 t. i autobusy, cena zależna od rodzaju i pojemności zbiornika od 9000,- zł. do 12000,- zł.

Cena zestawu AGC Zenit Pro DIESEL
Pojazd do    3,5 t. od 4100,- zł.
Pojazd  3,5 t. do 12 t. od 6000,- zł. do 7000,-
Pojazdy powyżej 12 t. i autobusy, cena zależna od rodzaju i pojemności zbiornika od 7000,- zł. do 10000,-

 

Oferta  ważna do 31/05/2016 lub wyczerpania zapasów.

Zapraszamy do współpracy, korzystne rabaty i finansowanie. Możliwy dojazd do klienta na terenie całej polski.

Podane kwoty są cenami BRUTTO.

Znaczna różnica pomiędzy cenami benzyny i gazu powoduje, iż zysk z przejścia na paliwo gazowe jest odczuwalny, mimo stosunkowo wysokich kosztów instalacji oraz faktu, iż pojazd korzystający z zasilania gazowego pali ok. 5-15% więcej gazu niż benzyny. Przy założeniu, że pojazdy rocznie średnio przejeżdżają 20 tys. km, koszt montażu instalacji gazowej zwróci się w pół roku!

Poniższy formularz umożliwia obliczenie szacunkowych oszczędności wynikających z przejścia na paliwo gazowe (LPG).

 

 


Pojazdy gaźnikowe (generacja I)

Wybór rodzaju zasilania dokonuje się przez odpowiednie ustawienie przełącznika benzyna/gaz. Początkowo należy go ustawić w pozycji benzyna i uruchomić silnik. Następnie, w momencie osiągnięcia przez płyn chłodzący temperatury w granicach 45-50° C, przełącznik ustawiany jest w pozycji środkowej, celem wypalenia benzyny z komory pływakowej silnika. W tym czasie oba zawory są zamknięte i do silnika nie jest dostarczane żadne paliwo. Po pierwszych oznakach „zadławienia” i nierównej pracy silnika, świadczącej o wypaleniu benzyny, można już ustawić przełącznik w pozycji gaz i naciskając pedał gazu wyrównać obroty silnika. Uruchomienie silnika na zasilaniu gazowym dopuszczalne jest wyłącznie, gdy temperatura otoczenia jest wyższa niż 20° C (komora pływakowa gaźnika musi być pusta).

Przechodząc na zasilanie beznynowe ustawiamy przełącznik od razu w pozycji benzyna, nie zatrzymując się na położeniu środkowym. Zamykany jest wówczas zawór gazowy, zaś otwierany benzynowy – gaz zgromadzony w reduktorze i mikserze pozwala na chwilową pracę silnika wystarczającą do napełnienia komory gaźnikowej benzyną.

Powyższe operacje można wykonywać zarówno w czasie jazdy, jak i na postoju.

Pojazdy z wtryskiem benzyny (generacja II)

W samochodach z wtryskiem benzyny stosowane są dwie główne kategorie przełączników sterujących wyborem paliwa: samodzielny przełącznik automatyczny lub przełącznik będący częścią elektronicznego urządzenia sterującego składem mieszanki z panelem sterującym w kabinie kierowcy.

Przełącznik automatyczny posiada dwie pozycje o następujących funkcjach:

  • Pozycja benzyna – wyłączne zasilanie silnika benzyną, sygnalizaowane zapaleniem się czerwonej diody.
  • Pozycja automat – rozruch silnika na benzynie z automatycznym przełączeniem na zasilanie LPG po przekroczeniu ustalonej prędkości obrotowej silnika (zwykle ok. 2500-3000 obr./min.). Zmiana ta jest sygnalizowana zapaleniem zielonej diody (zamiast pomarańczowej). Pozycja ta jest odpowiednia do jazdy przez cały rok.

Powyższy przełącznik umożliwia także awaryjne uruchomienie silnika bezpośrednio na zasilaniu gazowym – w tym celu należy po włączeniu zapłonu ustawić przełącznik z pozycji automat na pozycję benzyna, a następnie jeszcze raz przełączyć go z powrotem do pozycji automat (w tym momencie żółta dioda powinna zacząć pulsować) i uruchomić rozrusznik.

W przypadku panelu sterującego mamy do czynienia tylko z jednym przyciskiem. Centralka ustawiona jest domyślnie na rozruch benzynowy i automatyczne przejście na zasilanie gazowe po osiągnięciu wymaganej temperatury i prędkości obrotowej silnika (tryb automat). Naciśnięcie przycisku powoduje zmianę trybu pracy urządzenia (z benzyna na automat, z automat na benzyna itd.).

Oprócz przycisku sterującego na panelu również znajdują się diody sygnalizujące tryb pracy oraz rezerwę gazu (ich kolor zależy od wersji urządzenia).

Sekwencyjny wtrysk gazu (generacje III-V)

W przypadku zainstalowania sekwencyjnego wtrysku gazu silnik pojazdu zawsze uruchamiany jest na benzynie, w związku z czym konieczne jest utrzymymywanie odpowiedniej ilości benzyny w zbiorniku. Ze względu na zaawansowane rozwiązania techniczne oraz precyzyjne dawkowanie paliwa gazowego systemy wtrysku gazu mogą rozpocząć swą pracę dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury.

Przełącznik wyboru paliwa  znajdujący się w kabinie kierowcy posiada jeden przycisk oraz zestaw diod sygnalizujących tryb pracy oraz poziom gazu w zbiorniku. Każdorazowe naciśnięcie powoduje wybór innego paliwa (na zmianę: benzyna-gaz-benzyna itd.). W czasie pracy na benzynie nie palą się żadne diody. Po naciśnięciu przycisku system przechodzi do trybu automatycznego przełączenia na zasilanie gazowe (dioda wyboru paliwa pulsuje), sprawdza stan poszczególnych elementów instalacji oraz temperaturę i jeżeli wszystkie konieczne warunku są spełnione, przy pierwszym „przegazowaniu” przełącza na zasilanie LPG (dioda wyboru paliwa zapala się na stałe, uaktywniają się także diody wskazujące poziom paliwa w zbiorniku).

Powtórne użycie przycisku spowoduje zgaszenie wszystkich diod i powrót do zasilania benzynowego. W przypadku niektórych wersji systemu każdorazowe przełączenie trybu pracy może być sygnalizowane dźwiękowo.

  • Wielozawór – kontroluje wlot i wylot LPG ze zbiornika. Jest także odpowiedzialny za uniemożliwienie zatankowania większej ilości niż 80% objętości butli. Wyposażony we wskaźnik poziomu gazu w butli.
  • Zbiornik – umieszczany najczęściej w bagażniku. Dostępny w formie walca lub też o kształcie toroidalnym – umieszczany zamiast koła zapasowego.
  • Zawór LPG – odpowiedzialny za wstrzymanie przepływu gazu w trakcie zasilania silnika benzyną. Zawiera własny, wymienny filtr eliminujący obecne w gazie zanieczyszczenia.
  • Zawór paliwa – odpowiedzialny za wstrzymanie przepływu benzyny w trakcie zasilania silnika gazem.
  • Mikser – element instalacji odpowiedzialny za tworzenie odpowiedniej mieszanki LPG i powietrza.
  • Parownik – element instalacji odpowiedzialny za zmianę stanu skupienia LPG – z ciekłego na lotny.

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym cennikiem usług. Cennik ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Ceny mogą ulec zmianie.

Usługa Cena
Instalacja systemu II generacji od 1500,- zł
Instalacja systemu IV generacji od 2100,- zł
Dopłata za wtryskiwacze HANA Gold ( 1 cyl.) 100,- zł
Dopłata za zbiornik toroidalny wewnętrzny do 50li. 100,- zł
Dopłata za zbiornik toroidalny zewnętrzny do 50li. 200,- zł
Dopłata za zbiornik walcowy powyżej 50 l od 50,- zł
Regulacja mieszanki ( analiza spalin) 50,- zł
Wymiana filtra fr. płynnej 30,- zł
Wymiana filtra fr. lotnej 20,- zł
Kontrola szczelności układu gazowego 30,- zł
Kontrola układu zapłonowego  30,- zł
 Regulacja, analiza spalin 60,- zł
Komputerowa diagnostyka układu wtryskowego 
i zapłonowego.
100,- zł